Motto

„Ziarul nostru a făcut totdeauna, dela întemeere până astăzi, şi va face şi în viitor politică de apropiere, de înţelegere, de aplanare a divergenţelor [...] Întemeetorul ziarului nostru, Marele Şaguna, ne-a îndemnat şi ne-a impus să facem politica aceasta, singură corespunzătoare puterilor noastre”

luni, 6 februarie 2017

Episcopul anglican de Leeds, Nick Baines, s-a pronunțat împotriva secularismului intolerant

 Pr. Conf. Dr. Habil Daniel BUDA
Episcopul anglican de Leeds, Nick Baines, s-a pronunțat împotriva secularismului intolerant într-un interviu acordat la începutul lui decembrie a.c. ziarului britanic Daily Mirror. Acest tip de secularism a devenit atât de agresiv în Marea Britanie încât unii creștini se simt atât de „vizați” încât le este frică să mai vorbească în pu­blic despre credința lor, afirmă episcopul. Comentariul lui Baines vine după ce prim-ministrul britanic Theresa May a spus că este important ca oamenii să poată vorbi în mod liber despre credința lor, urmând plângerile unor creștini că nu pot vorbi despre sărbătoarea Crăciunului în mod liber. La sfârșitul lunii noiembrie, Theresa May a afirmat în Camera Comunelor (camera inferioară a Parlamentului britanic): „Avem o tradiție foarte puternică de tolarență religioasă și de libertate de expresie în această țară, iar moștenirea noastră creștină este ceva de care care putem fi mândri. Sunt sigură că noi toți am dori să fim siguri că oamenii se simt liberi la locurile lor de muncă să vorbească despre credința lor și, de asemenea, că se simt liberi să vorbească despre Crăciun”. Revenind la interviul episcopului Baines, acesta a continuat spunând: „În mod clar sunt unii creștini care sunt preocupați de întrebarea dacă sunt liberi să vorbească despre credința lor, într-un mod potrivit și plin de respect, la locul lor de muncă. Liberalismul poate deveni foarte intolerant față de orice nu intră în parametrii săi. Cred că dacă cineva pretinde a fi deschis la minte și liberal, de ce consideră atât de periculoasă expresia religioasă?”
În Marea Britanie, promotor al unui ateism agresiv este Richard Dawkings, profesor la Oxford și autor a numeroase lucrări care susțin ateismul. Acestea au fost traduse în diferite limbi, inclusiv limba română. Arhie­piscopul de Canterbury, Rowan Williams, s-a întâlnit cu ateul Richard Dawkings într-o dezbatere care a avut loc la teatrul Sheldonian din Oxford, la 23 februarie 2012. Richard Dawkings a participat la numeroase emisiuni TV în Germania, Elveția etc. în care a polemizat cu profesori de teologie, clerici, ierarhi pe tema existenței lui Dumne­zeu și a rolului religiei în viața umană. Ateismul său este extrem, întrucât nu numai că susține cu ardoare teoria lui Darwin (de aceea s-a ales cu numele de „rottweiler-ul lui Darwin”), dar numește religia un „virus”, iar educația re­ligioasă (mai ales cea catolică) ca fiind periculoasă pentru sănătatea mintală a copiilor. Multe dintre ideile ateilor activi în România sunt preluate de la acesta.
Biserica Norvegiană este oficial separată de statul nor­vegian începând cu 31 decembrie a.c., după ce vreme de 500 de ani a fost Biserică de stat. Separarea oficială survine după un lung proces de dialog între Biserică și Stat purtat în cadrul unei comisii mixte. Separarea este considerată drept cea mai mare schimbare în relația Bisericii cu Statul în Regatul Norvegiei de la Reformă încoace. De acum înainte, cei 1250 de pastori și episcopi ai Bisericii Norvegiene nu vor mai fi considerați oficiali guvernamentali numiți de regele Harald V al Norve­giei. Printr-o decizie a Parlamentului Norvegiei, s-a șters din Constituția Norvegiei fraza: „Religia evanghelico-lutherană va rămâne religia publică a statului” și a fost înlocuită cu fraza „Biserica Norvegiei, o Biserică Evanghelică-Lutherană, va rămâne biserica națională a Norvegiei și va fi susținută ca atare de către stat.” Prin urmare, în principiu biserica va fi pe mai departe susținută de către stat, ceea ce-i face pe unii obser­vatori să afirme că în termeni practici nu există o schimbare semnificativă a situației, ci mai degrabă doar una simbolică. De aceea seculariștii și ateii se declară nemulțumiți de decizia Parlamentului: „Nu va exista o distincție reală (între biserică și stat n.n.). Atâta vreme cât Constituția Norvegiei spune că Biserica Norvegiei este Biserica Națională a Norvegiei și că ar trebui să fie susținută de către Stat, o să avem o Biserică de stat”, a afirmat Kristin Mile, secretar general al Asociației Umaniste Norvegiene. Mike afirmă că noul concept de „Biserică Națională” deranjează și mai mult căci conectează constituțional poporul norvegian cu o anume confesiune. „Într-un anumit fel este mai rău decât conectarea unei anumite religii cu statul” a încheiat Mike.
Separarea dintre Biserică și Stat în Norvegia este după unii o expresie a realității religioase din această țară : în vreme ce 73% din populație este botezată, și 80% se consideră creștină, doar 5% merg la biserică. Procentajul membrilor Bisericii Norvegiene a scăzut în ultimii ani, iar comunitățile musulmane cunosc printre cele mai rapide creșteri din Europa.